Wypalanie DPF w trybie serwisowym

Regeneracja serwisowa filtra.
Wymuszone wypalanie DPF za pomocą urządzenia serwisowego.

Wypalanie DPF jest to to regeneracja, którą przeprowadza się w przypadku gdy użytkownik nieświadomie przerwał lub nie dopuścił do samoczynnego oczyszczenia filtra cząstek stałych zainicjowanego przez sterownik silnika lub gdy w filtrze zebrała się zbyt duża ilość sadzy przez co ECU blokuje uruchomienie procesu regeneracji podczas normalnej eksploatacji auta.

Wypalanie DPF w trybie serwisowym

Przyczyny, przez które należy przeprowadzić serwisowe wypalanie DPF:

Serwisowe wypalanie DPF - przyczyny
  • Zbyt duża ilość przerwanych procesów oczyszczenia (regeneracji)
  • Awaria któregoś z podzespołów
  • Zastosowanie złej jakości paliwa
  • Nieodpowiedni olej silnikowy

Serwisowe wypalanie DPF, etapy:

  • Podłączenie urządzenia serwisowego i uruchomienie procedury regeneracji serwisowej
  • W zależności od konkretnego przypadku serwisowe wypalanie DPF jest wykonywane na postoju lub w czasie jazdy
  • Po wykonaniu regeneracji serwisowej należy wymienić olej silnikowy wraz z filtrem oleju
wypalanie dpf - etapy procesu

Wielu użytkowników ma dostęp do tanich urządzeń diagnostycznych, które umożliwiają samodzielne wypalanie DPF w trybie serwisowym, dzięki czemu mają możliwość uruchamiania procedury, gdy tylko wyda im się to konieczne lub gdy po prostu mają na to ochotę. Jest to podejście nieprawidłowe, mogące skutkować uszkodzeniem filtra cząstek stałych. Zbyt częste wypalanie DPF może doprowadzić do uszkodzenia czujników temperatury i do stopienia lub popękania wkładu filtra. Regenerację serwisową należy uruchamiać jak najrzadziej i tylko w sytuacji, gdy jest ona niezbędnie wymagana.

Metoda choć bardzo prosta, nie może jednak zostać zastosowana w każdym przypadku. Wypalanie DPF powinno być poprzedzone dokładną diagnostyką silnika w celu sprawdzenia co jest faktyczną przyczyną blokowania przez ECU oczyszczania filtra.
Jeżeli okazałoby się, że wkład filitra jest zbyt mocno zapchany sadzą, zużyty lub uszkodzony możemy zaoferować usługi związane z jego demontażem oraz renowacją:

Alternatywą dla powyższych czynności jest całkowite usunięcie filtra cząstek stałych oraz wprowadzenie odpowiedniej korekty do oprogramowania sterownika silnika aby wyeliminować samoczynne wypalanie DPF. Należy jednak pamiętać, że pojazd po wymontowaniu filtra nie może poruszać się po drogach publicznych. Co ważne proces pozbycia się DPF w naszej firmie jest odwracalny, a usunięta część może w każdej chwili zostać ponownie zamontowana.

Usuwanie DPF FAQ - najczęściej zadawane pytania