Regeneracja DPF. Na czym polega i co to jest?

Każdy samochód wyprodukowany po 2002 roku z silnikiem wysokoprężnym wyposażony jest zaawansowany układ oczyszczania spalin zwanym filtrem cząstek stałych. Pomimo, iż budowa samego DPF'a nie jest wielce skomplikowana, wiele modeli ma poważne problemy będące skutkiem właśnie tego urządzenia. Filtr DPF to ceramiczny wkład posiadający częściowo zatkane i porowate kanaliki, których zadaniem jest przefiltrowanie spalin z cząstek stałych. Z czasem wkład zaczyna się zapychać. Aby uniknąć całkowitego zatoru i konieczności wymiany, konstruktorzy stworzyli system samooczyszczania zwany aktywną regeneracją dpf. Niestety często aktywna regeneracja regeneracja dpf jest przerywana w skutek wyłączenia silnika i tym samym dopływu dodatkowej dawki paliwa. Wielokrotne przerywanie tej czynności prowadzi do zbytniego przytkania filtra, a dalej wiąże się z konsekwencjami w postaci utraty mocy lub bardziej poważniejszymi awariami osprzętu silnika a nawet uszkodzeniem samej jednostki napędowej.

Co to jest regeneracja DPF

Zablokowana aktywna regeneracja DPF.

Kiedy dojdzie do sytuacji, w której filtr DPF jest zatkany w znacznym stopniu, odczuwalnie spada moc samochodu ponieważ gazy spalinowe mają utrudnioną drogę wyjścia. W takiej sytuacji, komputer sterujący silnikiem nie rozpocznie procesu aktywnej regeneracji dpf, gdyż ze względu na dużą ilość nagromadzonej sadzy istnieje wysokie ryzyko zapłonu. Z tego samego powodu zablokowana również jest możliwość wymuszenia regeneracji aktywnej przy wykorzystaniu interfejsu diagnostycznego.

Mogło by się wydawać, że jedynym wariantem w takiej sytuacji jest wymiana całego komponentu na nowy, jednak koszt filtrów cząstek stałych jest bardzo wysoki a w skrajnych przypadkach może przekroczyć nawet połowę wartości samochodu. Oczywiście można usunąć dpf oraz przeprogramować komputer w taki sposób aby wyeliminować dodatkowy dotrysk paliwa inicjujący wypalanie oraz kontrolę nad DPF. Najczęściej ten wariant przynosi najlepsze efekty dla pojazdu, jednak samochód z usuniętym DPF'em nie powinien zostać dopuszczony do ruchu po drogach publicznych.

Chemiczna regeneracja zdemontowanego DPF

Chemiczna regeneracja zdemontowanego DPF.

Najlepszym rozwiązaniem problemu zatkanego filtra DPF pod względem finansowym oraz jakościowym jest chemiczna i termo-chemiczna regeneracja zdemontowanego filtra DPF. Regeneracja DPF polega na rozcięciu w miejscach fabrycznych spawów tłumika i wydostaniu z jego wnętrza wkładu DPF. Dzięki takiemu zabiegowi jesteśmy w stanie bardzo dokładnie określić stopień zużycia oraz faktyczny stan filtra. Jeżeli okazało by się iż, wsad jest uszkodzony mechanicznie, stopiony lub po prostu znacznie zużyty (utleniające się metale szlachetne) proponujemy zastosowanie nowego wkładu DPF. Zregenerowany lub nowy wsad DPF owijany jest w fabrycznie nową otulinę termiczną a następnie montowany do wyczyszczonego wnętrza tłumika. Całość zamyka się szczelnie spawając w oryginalnych miejscach oraz poleruje i maluje aby zabezpieczyć regenerowaną część. Po takim zabiegu, regenerowany filtr DPF posiada identyczne parametry jak nowa część, będąc jednocześnie o około połowę tańszy od oryginału.