Jak rozpoznać czy filtr DPF się wypala?

Takie lub podobne pytanie zadaje sobie niemal każdy użytkownik samochodu wyposażonego w silnik diesla z filtrem cząstek stałych(DPF/FAP). Producenci samochodów wychodząc naprzeciw coraz to nowszym i bardziej restrykcyjnym normą, dyktowanym przez urzędników UE doposażają swoje samochody w coraz to nowsze i bardziej skomplikowane układy oczyszczania spalin. W każdym samochodzie z silnikiem diesla, który został wyprodukowany po 2009r jest filtr cząstek stałych DPF. Od samego początku jak tylko filtry DPF zaczęto stosować to użytkownicy samochodów w nie wyposażonych mieli z nimi problemy. Kłopoty z DPF wynikały i nadal wynikają w większości wypadków przez brak wiedzy użytkowników, a to jest spowodowane tym, że producenci jak i sprzedawcy samochodów nie informują i nie instruują klientów jak użytkować samochód wyposażony w DPF. Co powinien wiedzieć użytkownik samochodu z DPF? Jaki samochód wybrać aby uniknąć problemów z DPF? Kiedy wypalanie DPF jest aktywne? Na te i kilka innych pytań postaram się Państwu tutaj odpowiedzieć. Proszę mieć na uwadze, że są to tylko nasze rozważania oparte o nasze niemal 10-o letnie doświadczenie i tylko tak należy je rozumieć. 

1. Zakup samochodu - jak wybrać samochód w kontekście ewentualnych problemów z DPF
Rozpocznijmy od samego początku, czyli od zakupu samochodu. W naszych rozważaniach pominiemy markę, model, kolor, czy cenę a skupimy się na tym co najważniejsze(w odniesieniu do DPF), czyli na wyborze silnika. Pierwsze i najważniejsze pytanie jakie musi zadać sobie przyszły użytkownik to  w jakich warunkach będzie używał samochodu, czyli czy będzie to głównie miasto, czy trasa, a może trochę jednego i drugiego - tutaj rodzi się kolejne pytanie czego będzie więcej. Jest to kwestia na tyle ważna, bo daje nam obraz tego jak samochód, a przez to filtr DPF będzie eksploatowany. Naszym zdaniem samochód z silnikiem diesla, wyposażonym w filtr DPF powinny odpuścić sobie osoby, które ponad 80% przebiegu robią w mieście. Z naszego doświadczenia wynika, że samochód z silnikiem diesla i DPF najlepiej spisuje się podczas użytkowania pojazdu w trasie - co najmniej 50% tras z prędkościami przelotowymi 60-90km/h. Oczywiście w innych wypadkach DPF też może działać bezproblemowo ale prawdopodobieństwo, że będą z nim kłopoty będzie większe - tym większe im więcej auto będzie eksploatowane w mieście, czy na krótkich odcinkach. W przypadku zakupu nowych samochodów, zalecamy rozważyć silnik benzynowy, przy czym należy tutaj mieć na uwadze, że wszystkie silniki benzynowe wyprodukowane od lipca 2018r muszą być wyposażone w filtr GPF.

2. Rozpoczęcie eksploatacji nowo kupionego samochodu z filtrem DPF - CDN