Katalizatory i tłumiki SCR VOLVO FE FL FM FH

Posiadamy kilkuletnie doświadczenie w regeneracji oraz wymianie katalizatorów SCR Euro 5 i 6 a także filtrów DPF Euro 6 w samochodach ciężarowych marki Volvo, modelach FL FM FH FE. W niektóych przypadkach jesteśmy w stanie przeprowadzić regeneracje, jednak kiedy nie jest to możliwe zalecamy wymianę wkładów na nowe.

Regeneracja katalizatora SCR jest przeprowadzana w nowoczesnej maszynie regenerującej filtry oraz katalizatory w kilku cyklach. Proces ten stosuje się w przypadku tłumików z niewielkim przebiegiem, nie będących uszkodzone fizycznie. Przez swoją budowę, katalizatory SCR nie są tak samo podatne na regenerację jak w przypadku filtrów DPF. Przed przystąpieniem do regeneracji staramy się dokładnie określić czy dany tłumik można zregenerować, czy należy od razu wkład wymienić na nowy.

Wymiana katalizatora SCR również jest podzielony na kilka etapów. Zaczynamy od otwarcia tłumika oraz usunięcia starego, niesprawnego wkładu ceramicznego. Następnie, odpowiednio przygotowane katalizatory SCR są "instalowane" w tłumiku. Całość jest czyszczona i szczelnie zamknięta, a na wierzchu zostaje dospawana tabliczka znamionowa z seryjnym numerem. Zabieg ten daje nam praktycznie nowy tłumik, kiedy jego cena jest niemal połowę niższa od tłumika zakupionego w ASO.

katalizator SCR Volvo

Co daje wymiana katalizatora?

W pojazdach dostawczych oraz ciężarowych, także w maszynach przemysłowych i rolniczych układ wydechowy jest tak zaprojektowany aby nic nie ograniczało wydostających się gazów spalinowych tym samym nie obniżało mocy silnika. Każdy kilometr godzina robocza zwiększa zużycie, przez co katalizatory SCR tracą swoje parametry, metale szlachetne się utleniają, a w wyniku działania AdBlue kanaliki wypełniają się mikro kryształkami. Następstwem zużycia tłumik w coraz większym stopniu się zapycha przez co spaliny mają coraz większy opór w wydostaniu się z układu, co skutkuje spadkiem mocy i zwiększeniem zużycia paliwa. Aby uniknąć całkowitego zapchania lub uszkodzenia katalizatora SCR, zaleca się wykonywać co 200-300 tys. km czyszczenie prewencyjne, wydłużając tym samym jego żywotność. Kiedy dojdzie do przytkania katalizatorów, wewnątrz powstaje duże ciśnienie zwrotne spowodowane brakiem odpowiedniego ujścia spalin, które jest bardzo niszczące dla turbosprężarki. Wynikiem niedostatecznego przepływu może również być poważna usterka silnika lub innych podzespołów współpracujących.

tłumiki SCR Volfo
Katalizator SCR DPF Volfo FH

W jaki sposób można poznać, że katalizatory są zatkane?

Gdy dojdzie do zbyt dużego zapchania katalizatora SCR, jednostka sterująca prześle komunikat lub wyświetli kontrolkę wskazującą na usterkę. Niestety informacja o problemie z katalizatorem pojawi się dopiero w momencie gdy będzie zatkany w krytycznym stopniu lub uszkodzony. Początkowe oznaki awarii układu SCR można zauważyć po odczuwalnym spadku mocy i jednoczesnym wzroście spalania

Wymiana czy usunięcie?


Przy samochodach ciężarowych decyzja jest prosta - WYMIENIAĆ
Spowodowane jest to tym, że mandat za wyłączenie AdBlue w samochodzie ciężarowym może sięgnąć nawet 20tyś. euro. W transporcie jest trochę inaczej niż w przypadku samochodów osobowych, ciężarówki muszą być nieskazitelne pod względem ekologii, ponieważ firmy transportowe są niestety traktowane jak przysłowiowe dojne krowy i każdy pretekst do nałożenia kary jest dobry.

Niektóre numery seryjne tłumików jakie mieliśmy okazje naprawiać: 20945110, 21583715, 21058558, 20945148, 21584332, 20950557, 20843772, 20920705, 20920600. 20920728, 7420920706, 7420920724, 20900166, 21364822, 21775801, 421570847, 20920707, 20920708, 20579348, 20579346, 20579349, 20726326, 7420899868, 20579347, 20579344, 7420894957, 7420579350, 7420579353, 7421583710, 20777980, 20745501, 21140051, 21669952, 74110043

Sprawdź nasz katalog SCR, DPF

Katalog SCR i DPF