Wymiana rozrządu w silnikach diesla i benzynowych

Co to jest "rozrząd"?

Rozrząd to w skrócie zespół elementów mających za zadanie synchronizację, układu wtryskowo-korbowodowego, czyli wału korbowego i wałka/wałków rozrządu.  Dzięki prawidłowemu spięciu wszystkich podzespołów silnik działa tak jak powinien, czyli zawory otwieraja się i zamykają w odpowiednim czasie i przy odpowiedniej pozycji tłoka. Gdy coś zawiedzie, zablokuje się, czy pęknie to następuje szybka desynchronizacja, zawory uderzają w tłoki i silnik ulega uszkodzeniu. Czasami taką usterkę da się usunąć i naprawić silnik, a w innych wypadkach może się kończyć na wymianie całej jednostki napędowej. Rozrząd pełni bardzo ważna rolę w silnikach spalinowych(tłokowych) dlatego aby uniknąć drogiej w skutkach awarii należy odpowiednio o niego zadbać, czyli stosować odpowiedni olej - w silnikach z łańcuchami rozrządu i napinaczami hydraulicznymi oraz wykonywać jego wymianę zgodnie z zaleceniami producenta. 

Czy szukasz warsztatu, w którym będziesz mógł profesjonalnie wymienić rozrząd w silniku swojego samochodu?


Z każdym przejechanym kilometrem w samochodzie oprócz oleju i filtrów zużywają sie inne podzespoły, czy części silnika jak pasek, czy łańcuch rozrządu. Części rozrządu, takie jak rolki, napinacze czy pasek są stale w ruchu, a więc ich postępowe zużycie jest czymś naturalnym. W zależności od marki, modelu i rodzaju silnika serwis wymiany części rozrządu powinien by przeprowadzany wg. zaleceń producenta, najczęściej są to przebiegi od 60 tyś. km do 200 tyś. km ale nie rzadziej jak co pięć lat. Trzeba tutaj pamiętać, że nawet w przypadku sporadycznego wykorzystywania samochodu, należy się kierować okresem czasowym, czyli maksymalnie 5 letnimi odstępami pomiędzy wymianami, ponieważ tworzywo, z którego zrobiony jest pasek, ulega biodegradacji i się niszczy, nawet nieużywane. W przypadku łańcucha rozrządu uszkodzeniu najczęściej ulegają napinacze łańcucha, które mogą uszkodzić sam łańcuch, dlatego jeśli z silnika dobiegają niepokojące dźwięki, zwłaszcza podczas porannego odpalania silnika po postoju należy zainteresować się co jest ich przyczyną. Zapobiegawcza wymiana rozrządu może zaoszczędzić ewentualnych wydatków na naprawę czy silnika.

Jesteśmy firmą o profilu tuningowo-mechanicznym z siedzibą w Poznaniu. Wykonujemy naprawy i wymiany rozrządu oraz zajmujemy się chiptunigiem. Wymiana rozrządu zajmuje od kilku godzin do kilku dni w zależności od zastosowanego w samochodzie rodzaju napędu i stopnia skomplikowania budowy silnika, czy jego miejsca montażu. W niektórych przypadkach rozrząd znajduje się z tyłu silnika, niezbędny jest więc jego demontaż/montaż, które należny przeprowadzać z jak największa starannością, aby niczego nie uszkodzić. Bardziej czasochłonnymi i trudniejszymi naprawami są wymiany łańcucha, czy nawet kliku łańcuchów rozrządu ponieważ są to skomplikowane układy, wymagające dużej wiedzy mechanika zajmującego się ich wymianą. Niezbędne są specjalne blokady i klucze, bez których nie da się poprawnie wykonać wszystkich czynności. 

Własnie ze względu na to jak ważne jest poprawne wykonanie wymiany rozrządu powinna ona zostać zlecona tylko profesjonalistom, którzy znają się na tym co robią. Zalecamy aby w pierwszej kolejności o wyborze warsztatu i części nie kierować się tylko ceną ale przede wszystkim jakością i renomą, zwłaszcza że nie jest to naprawa wykonywana codziennie czy raz na rok, tutaj kupowanie najtańszych zamienników może się okazać w przypadku awarii dużo droższe niż różnica w cenie części.

Zapraszamy!